20
kolovoz
21:00 — 22:30
Solin / Manastirine
Loading Events

projekt u suradnji sa Solinskim kulturnim ljetom

Gaetano Donizetti: LJUBAVNI NAPITAK (L’ELISIR D’AMORE)
Komična opera/melodramma giocoso u dva čina
Libreto: Felice Romani

Solisti i Zbor Umjetničke akademije u Osjeku,
dirigent Berislav Jerković

Priča se da je ova opera bogata dražesnim melodijama, šarmantnim motivima, istančanim i finim humorom, arijama, duetima, zborom i skupnim prizorima, u prozračnoj i profinjenoj instrumentaciji, nastala u samo četrnaest dana. Kazalište Canobbiana, koje je tridesetih godina devetnaestog stoljeća uz Scalu bilo najveće kazalište u Milanu, bilo je u velikoj neprilici, jer skladatelj koji se bio obvezao napisati operu – a to je prema običaju već unaprijed bilo objavljeno publici – nije održao riječ. Preostala su samo dva tjedna da se ispravi ta nepredviđena neprilika. Impresario Alessandro Lanari nije više znao što da radi. Tih je dana u Milanu boravio Donizetti, izvanredan umjetnik, koji je odlično poznavao sve tajne zvuka, glazbenik koji je sve prenosio u lepršave melodije. Bile su mu tada trideset četiri godine. Imao je za sobom trideset šest opera i prvi pravi trijumf – dvije godine prije u Milanu praizvedenu Annu Bolenu. Impresario ga je zamolio da u što kraće vrijeme obnovi neku svoju staru partituru i priredi je za izvedbu. Ali Donizetti mu je odgovorio: “Nije moj običaj da krpam ni svoja ni tuđa djela! Ako Romani pristane, radije ću ti skladati novu operu.“ Impresario je pristao, a Donizetti se istoga dana obratio Romaniju i rekao mu: “Obvezao sam se skladati jedan tekst u roku od četrnaest dana. Dajem ti rok od tjedan dana da mi ga pripremiš. Vidjet ćemo tko je od nas dvojice odvažniji!“ Felice Romani odmah se dao na posao. Obojica su počela s prelistavanjem knjiga i libreta radi izbora sadržaja, dok se nisu zaustavili na komediji Ljubavni napitak – Le philtre – poznatoga francuskog libretista Eugènea Scribea (1791-1861). Scribe se poslužio komedijom Il filtro talijanskog autora Silvija Malaperte, preveo je na francuski, 13 · Metropolitan u Lisinskom: Sezona 2012./2013. radnju smjestio u baskijsko selo i napisao libreto za istoimenu operu Daniela Françoisa Aubera (1782-1871), praizvedenu 20. lipnja 1831. u pariškoj Opéri s velikim francuskim tenorom Adolpheom Nourritem (1802-1839) u glavnoj ulozi. Slučaj je htio da je Romanija i Donizettija na to djelo uputio budući tumač Belcorea na praizvedbi Donizettijeve opere, glasoviti francuski bariton Henri-Bernard Dabadie (1797-1853), koji je nepunu godinu prije pjevao u Auberovoj operi. U njoj se lik zvao Jolicoeur. Romani je izmijenio imena osoba i prilagodio radnju talijanskom načinu razmišljanja i doživljavanja. Protiv svoje volje, ali na Donizettijevu izričitu želju, ubacio je najljepši i najpoznatiji odlomak – ariju Nemorina iz drugoga čina “Una furtiva lagrima”. Donizetti je bio naobražen, ali nije bio tip intelektualca pa se duboko divio Romaniju koji je to bio. Nije bilo lako surađivati s libretistom koji se time hvalio i bio svadljive naravi, ali klasično elegantni i dramaturški pogodni stihovi najboljega talijanskog libretista prve polovice devetnaestog stoljeća bili su najbolje nadahnuće Donizettiju da stvori isto takvu glazbu.

Gaetano Donizetti rođen je u Bergamu 29. studenoga 1797. Roditelji su ga poslali u besplatnu glazbenu školu gdje je učio pjevanje, glasovir i harmoniju kod njemačkog skladatelja iz Bavarske, Johanna Simona Mayra (1763-1845), od 1802. kapelnika katedrale u Bergamu. Nastavio je naukovanje u Bologni kod oca Stanislaa Matteija (1750- 1825). Godine 1818. vratio se u Bergamo i skladao prvu javno izvedenu operu Enrico di Borgogna. Bio je to početak nastanka golemog opusa od 568 brojeva, od toga sedamdeseak opera, kako ga je 1948. godine u prigodi stote godišnjice skladateljeve smrti sastavio talijanski muzikolog Guido Zavadini. Prvi vrhunac u Donizettijevu stvaralaštvu bila je Anna Bolena, praizvedena s velikim uspjehom 1830. u Milanu. Slijedio je 1832. biser komične opere, Ljubavni napitak te 1833. Lucrezia Borgia, praizvedena u Scali. Poslije vrlo uspjele premijere Ljubavnog napitka, Donizetti je pisao bratu svoje žene i dugogodišnjem prijatelju: “Smijem se, ali dobro znaš da me u dubini duše pritišće melankolija. Moje veselje samo je lažno blještavilo kojemu je cilj da je prikrije.“ Tako je donio na scenu novi tip komične opere u kojoj nalazimo smijeh kroz suze, to je humor koji izlazi iz srca koje zna za nježnost i osjećaje, iz duha punog živosti. Nakon Anne Bolene, Ljubavnog napitka i Lucrezije Borgie, Donizetti je postao poznat i priznat. Njegova su se djela izvodila u svim velikim europskim kazalištima, čak i u Americi. Godine 1835. skladao je Luciju di Lammermoor prema romanu sir Waltera Scotta (1771-1832) koja je postala jednom od najizvođenijih opera uopće. Postigao je velik uspjeh i sljedećom operom, Roberto Devereux. No borba s napuljskom cenzurom postajala je sve teža, opera Maria Stuart izvela se pod drugim naslovom, Poliuta su odbili. Zato je otišao u Pariz. Ondje nastaje nekoliko njegovih najuspjelijih djela: dramska opera Favoritkinja (La Favorite) te komične Kći pukovnije (La fille du régiment) i Don Pasquale. U Parizu je počeo pobolijevati od posljedica sifilisa. Gotovo nepokretnog odveli su ga u bolnicu za duševne bolesnike u Ivryju pokraj Pariza, a zatim potpuno paraliziranog i s potpunim gubitkom pamćenja u rodni Bergamo, u kojemu je umro 8. travnja 1848., navršivši tek pedeset godina. Donizetti je skladao u razjedinjenoj Italiji poslije Napoleonova vremena u kojoj su političke, socijalne i kulturne razlike bile goleme, a stanje u opernom životu ponižavajuće za skladatelja, što je lijepo opisao u komičnoj operi Le convenienze Ged inconvenienze teatrali (Kazališne zgode i nezgode). Čvrstoćom karaktera, mješavinom hrabrosti i poštenja uspio je sebi izboriti mjesto i nametnuti se kao autor kojega je trebalo poštovati. Svojim skladateljskim radom povezao je dva genija talijanske opere, Rossinija i Verdija. Donizettijev život i karijera tekli su suprotnim tokovima. Dok je bio slavljen i cijenjen kao možda najslavniji skladatelj vremena – Rossini se bio povukao, Bellini prerano umro, a Verdi je bio tek na početku – i europski su ga vladari obasipali najvećim počastima i odličjima – bio je član “Bečkih prijatelja glazbe” i počasni član Francuske akademije (bio bi i stalan da je htio postati francuski državljanin), u osobnom životu pratile su ga tragedije. Melankolija je postajala sve jača, u kratko vrijeme umrli su mu otac, majka, troje djece i voljena žena Virginija. A i činjenica da nakon smrti Niccolòa Zingarellija (1752- 1837) nije bio izabran za njegova nasljednika na napuljskome Konzervatoriju, dodatno mu je zagorčala život. U Napulju je petnaest godina djelovao kao dirigent i profesor na Konzervatoriju i smatrao je da mu to mjesto pripada, ali tamošnje vlasti, uključujući i kralja, nisu bile tog mišljenja, zamjerale su mu prijateljstvo s filozofom i revolucionarom Giuseppeom Mazzinijem (1805-1872) i išle su tako daleko da su zabranile izvedbu njegova Poliuta neposredno prije premijere. Ogorčen, krenuo je tragom svojih slavnih prethodnika i došao u Pariz. Lutao je od Milana do Rima i Venecije i vraćao se u Pariz. Katkad mjesecima ne bi ništa radio, trpio je jake glavobolje, a onda bi ga uhvatila stvaralačka groznica i u jedno bi poslijepodne skladao cijeli čin jedne opere. I stoga je uspio stvoriti golem operni opus, naravno, neujednačenih vrijednosti, ali tako važan da bi bez njega teško bilo zamisliti pojavu jednog diva – Giuseppea Verdija. U doba skladanja Ljubavnog napitka Donizetti je proživljavao sretne godine. S Vincenzom Bellinijem natjecao se za krunu nasljednika Gioachina Rossinija. Kako je do tada uglavnom skladao za napuljska i rimska kazališta, iako mu je upravo Anna Bolena praizvedena u Milanu, razmaženo i zahtjevno općinstvo glavnoga grada Lombardije smatralo ga je južnjakom, što on, naravno, nije bio. Srce Milana bila je Scala, strast njegovih stanovnika opera, godišnje se izvodilo nekoliko praizvedaba u nekoliko kazališta i nije bilo baš lako doživjeti priznanje u Milanu. A to je Donizettiju potpuno uspjelo u proljeće 1832. kad je, prema predaji, u dva tjedna skladao remek-djelo komične opere, točnije melodramma giocoso, Ljubavni napitak.

Tekstovi preuzeti iz publikacije Metropolitan u Lisinskom autorica tekstova Marija Barbieri

Details

Date:
20 kolovoza
Time:
21:00 - 22:30
Event Category:
Organizers:
Glazbena mladež Split
Organizer:
Glazbena mladež Split
Phone:
021 482 400
Email:
info@gmsplit.hr
Organizer Website:
www.gmsplit.hr

Najavljujemo

17
kolovoz

Ljetne čari klasične glazbe - „Harmonie Universelle“

20:00 — 21:30
@ Prostor 17B u istočnom dijelu supstrukcija (podruma) Dioklecijanove palače u Splitu
Više
31
kolovoz

Ljetne čari klasične glazbe - „Glazbeni ocean“

20:00
@ Prostor 17B u istočnom dijelu supstrukcija (podruma) Dioklecijanove palače u Splitu
Više