U mala mjesta, kultura smjesta!

Ovaj projekt financiran je od strane Ministarstva kulture po Natječaju za dodjelu potpora programima koji potiču razvoj publike u kulturi u Republici Hrvatskoj za 2017. godinu (pilot-program). Na Natječaj je pristiglo  587 prijava od kojih je odobreno 27 programa. Ponosni smo što je upravo naš projekt  U mala mjesta, kultura smjesta! prepoznat i  što će nam pružiti mogućnost da kulturne sadržaje dovedemo u mala mjesta Dalmatinske zagore i otoka srednje Dalmacije. Cilj projekta je približiti djeci i mladima na navedenom području glazbeno/kulturne sadržaje, kako bi na taj način obogatili nastavni proces i kulturnu ponudu te dostupnost kulturnih sadržaja u sredinama izvan urbanih središta. U tu svrhu formirali smo tim Glazbene mladeži Split (GMS) koji će dolaziti u odabrana „mala mjesta“ (najčešće osnovne škole ili domove kulture koji nude osnovnu infrastrukturu u navedenim mjestima). Jednom mjesečno glazbeni tim odlazit će u različita mjesta gdje će kroz kulturne programe (glazbene i čitalačke), koji su posebno osmišljeni  za djecu i mlade, raditi na razvoju publike i približavanju kulturnog sadržaja sredinama izvan velikih urbanih središta.

Osnovna djelatnost Glazbene mladeži Split od našeg osnutka davne 1970. godine upravo je promocija mladih glazbenika i odgoj mlade publike od predškolskog uzrasta, preko osnovne i srednje škole, sve do završetka fakultetskog obrazovanja, kada kazališne predstave i koncerti trebaju postati sastavni dio njihovih životnih potreba. Iako je naglasak našeg djelovanja na klasičnoj, umjetničkoj glazbi, potičemo sve stilove i vrste glazbe, pojedinačno te grupno muziciranje, a cilj nam je i očuvanje tradicije i glazbene baštine koju njegujemo educiranjem putem raznovrsnih pedagoško-animatorskih programa. Djeci i mladima (ali i njihovim roditeljima, djedovima i bakama te širem građanstvu) omogućujemo da iz prvih redova dožive ljepotu kazališne i glazbene umjetnosti te da kao jedna cjelina, publika, usvoje i pravila kulturnog ponašanja. Kreativno izražavanje naročito je važno u razvoju djeteta, stoga  GMS svojom djelatnosti želi pružiti mjesto na kojem mogu izraziti svoje ideje i talente u sklopu raznovrsnih projekata. Na taj način idemo korak dalje, stvramo te odgajamo kulturnu publiku, ali potičemo djecu i mlade da postanu izvođači, da se bave glazbom te da iskuse koliko je kontinuiranog i napornog rada i truda potrebno za ostvarivanje umjetničkih programa.

Projektni tim:

Djelatnici Glazbene mladeži Split:
  • Marin Kaporelo – ravnatelj
  • Zrinka Sirić Podrug – voditeljica projekata i suradnje
  • Vesela Gudić – administratorica/promotorica.
Projektna savjetnica:

Maja Žarković diplomirala je na Royal College of Music u Londonu gdje je studirala violu kod Briana Hawkinsa, violinu kod Grigorija Žislina i baroknu violinu kod Catherine Mackintosh. Interes za psihologiju, sociologiju i kulturu odveli su je na ugledni Institute of Education gdje je stekla naslov Master of Arts in Music Education i na City University London gdje je stekla naslov Master of Arts in Arts Management.

Maja Žarković preko 25 godina surađuje s brojnim umjetnicima iz Hrvatske i svijeta kao menadžerica, savjetnica i edukatorica te autorica i voditeljica nekoliko međunarodnih projekata u Europi i Hrvatskoj: suautorica je baroknih seminara Aestas Musica, osmislila je međunarodni projekt Glazbeno vozilo, sastavljala tematske programe za sezonu Musica Eterna Dubrovnik i Festival rane glazbe Dubrovnik, vodila Europsku Mozart akademiju te bila ravnateljica Opere HNK-a Split i Glazbenog programa Splitskog ljeta. Sada je menadžerica u glazbenoj agenciji Athole Still Opera i vodi agenciju za kulturu Arte Adria sa sjedištem u Londonu. Žarković je autorica nekoliko ciklusa emisija na 3. programu Hrvatskoga radija, u emisijama Život glazbe i Tragom glazbe (Britten, Povijest opere, Ženski likovi u operama, Händel i druge), uređivala je i vodila uživo trosatne emisije iz kulture Noćni capriccio i Subotnji capriccio na 2. i 3. programu Hrvatskoga radija te surađivala u Dramskom programu Hrvatskoga radija kao glazbena dramaturginja. Autorica je nekoliko Ars Acustica radova. Žarković je ovlaštena terapeutkinja. Kombinacijom metode autogenog treninga s elementima sportske psihologije pomaže izvođačima osloboditi unutarnje resurse, ublažiti stres i teškoće te se pripremiti za nastup.

Izvoditelji programa / umjetnici:

Bajkaonica (Jasmina Žiljak Ilinčić)

Jasmina Žiljak Ilinčić, dipl.učiteljica i dramski pedagog, član HDDU-a i HCDO-a. Živi i radi u Splitu kao dramski pedagog freelancer.  Voditeljica je  Bajkaonica – radionica koje su  umjetnički dramsko-pripovijedni, autorski  program koji uključuje pripovijedanje u ulozi, pričaonicu i dramske igre. Nakon prilagođenog dramatiziranog pripovijedanja bajke, „iz cipela“ nekog lika (monološka forma uz kostim i rekvizite), slijedi razgovor s djecom o bajci, likovima, jezično stvralaštvo te dramske aktivnosti, tematski vezane uz priču.

Spajanjem glumačke i dramsko-pedagoške aktivnosti ne samo da razvijamo i odgajamo mladu publiku, već potičemo maštu, intelektualne, govorne i motoričke sposobnosti sudionika, pomažemo stvaranje i jasno izražavanje stavova, razvijamo kritičku svijest, socijalne vještine, radne i suradničke sposobnosti, zdravu (samo)kritičnost i samopouzdanje.

Jasmina Žiljak Ilinčić, nakon završenog studija na PMF-u u Splitu (Učiteljski smjer), završila je niz glumačkih i dramsko-pedagoških radionica u zemlji i inozemstvu, te je od 2003.g. do 2010.g. radila kao glumica i voditeljica Dječjeg dramskog studija u GKM-u Split organizirajući niz javnih nastupa i prezentacija dramskog rada s polaznicima Studija.

Također, ostvarila je dvije uloge u HNK-u Split, a 2009.g. nominirana je za Nagradu hrvatskog glumišta za najbolju žensku ulogu u kategoriji predstava za djecu i mlade. Dobitnica je prve nagrade na Festivalu glumca za najbolje glumačko ostvarenje u predstavama za djecu i mlade u Vukovaru 2010.g.

Radila je kao učiteljica na određeno vrijeme u školama, centrima za kulturu i obrazovanje, kao asistentica u nastavi, a već 15 godina aktivno se bavi dramskom pedagogijom organizirajući stručna izlaganja i radionice za pedagoške djelatnike, te niz radionica za djecu i mlade u kazalištima, školama, udrugama, knjižnicama, Crvenom križu Split, domovima za djecu/mlade, na Dječjem odjelu KBC-a Firule Split, na Festivalu bajki u Ogulinu, u Domu kulture Karl Rojc u Puli itd.

Radila je i kao voditeljica Glumačkog studija kazališta PlayDrama u Splitu 2015.-2017.g.

Od 2012. godine uspješno surađuje s HR Radio Split, kao vanjska suradnica – urednica i interpretator emisije za djecu Škrinjica za sne.

13.1.2018.g. dobila je priznanje za uspješan stvaralački i stručni odgojni rad u lokalnoj zajednici koju dodjeljuje HCDO Zagreb.

Piše poeziju i prozu. Objavljivala je u časopisu PoezijaThe Split Mind, zborniku poezije Rječilište te u zbornicima poezije u izdanju Gradske knjižnice Solin.

Hrvatska tradicijska glazba (Oliver Rogošić)

Oliver Rogošić, voditelj programa Hrvatska tradicijska glazbastrastveni je kolekcionar hrvatskih tradicijskih glazbala, vrsni animator i pravi glazbeni čudotvorac. Oliver Rogošić ispunit će nakratko dječju maštu slikama i zvucima iz davnina, mistikom starih vremena koja nezasluženo tonu u zaborav. Kroz priče iz bajki, nastojat će što zanimljivije predstaviti instrumente te sačuvati njihovu ljepotu i jedinstvenost za budućnost.

Prve žičane instrumente svira već u osnovnoj školi. Od 1988.g. neprestano svira u orkestrima kulturno-umjetničkih društava: BrodosplitJedinstvo (mandolinski orkestar), Sedam KaštelaAnte Zaninović te KUD Pleter. S KUD-om Jedinstvo osvaja treću nagradu na Svjetskom folklornom festivalu u Dijonu (Francuska). Član je narodnog orkestra udruge Makedonaca Makedonija te povremeno surađuje i s orkestrima drugih udruga (SalonaFilip DevićSplitBranimir 888Jadro i dr.) Surađuje i nastupa s brojnim klapama (CambiJedinstvoLuraKamen,…). S mandolinskim kvartetom klape Cambi snima njihov prvi CD Lipa slika te se 2002.g. predstavlja na svjetskom EBU International Folk festivalu u Hamburgu. Surađuje s world-musicsastavom Tamboo i glazbenim sastavom Suveniris s kojim snima i CD Tradicionalni plesovi Dalmacije. Educira se na seminarima i školama folklora, a povremeno i sam održava edukacije na temu hrvatskih tradicijskih glazbala (Vojvodina, 2007.). Jedini je član Hrvatskog gajdaškog zbora porijeklom iz cjelokupne južne Hrvatske. Okušao se u dramskoj umjetnosti svirajući tradicijska glazbala u predstavi Alkestida HNK-a Split (Splitsko ljeto 2004.). Svira četrdesetak različitih glazbenih instrumenata.

Električna i akustična gitara (Ilija Utrobičić i Damir Rakić)

Ilija Utrobičić i Damir Rakić voditelji su programa Električna i akustična gitara u kojima prikazuju širok spektar glazbenih žanrova koje je moguće izvesti pomoću klasične i električne gitare: s klasičnom gitarom djela iz renesanse, baroka, klasicizma, romantike, španjolske pučke glazbe, dok s električnom gitarom sviraju bluesrockjazzfunk i druge popularne žanrove.

Ilija je voditelj tečaja gitare pri Glazbenoj školi Boris Papandopulo. U višegodišnjem radu razvio je metodiku poučavanja kroz modernu pop-rock glazbu i približio sviranje gitare mladim generacijama. Profesionalno svira dugi niz godina, u stalnoj je postavi orkestra Splitskog festivala, orkestra Joška Banova, a svakako vrijedi spomenuti suradnju s poznatim pjevačima Gibonnijem, Doris Dragović, klapom Cambi i drugim poznatim imenima naše glazbene scene.

Damir svira gitaru 23 godine. Aktivno koncertira od svoje 18. godine započevši u grupi Bad. Suradnju kasnije ostvaruje s grupama Zippo i Zrakomlat, a proteklih 10 godina djeluje u grupi Čuvari svirala kao vokal, gitarist i autor pjesama. Osim bendovskog angažmana, aktivan je i kao studijski gitarist te je predavač na tečaju električne i akustične gitare u Glazbenoj školi Boris Papandopulo. Godinama svira u orkestru Splitskog festivala te s Tedijem Spalatom.

Priča o Operi (Branka Pleština Stanić i Zoran Velić)

Branka Pleština Stanić, sopranistica i voditeljica programa Priča o Operi kroz koji će zajedno s pijanistom Zlatkom Velićem djeci približiti čaroban svijet opere od baroka do rock opere, operete i mjuzikla.

Branka je svoje glazbeno obrazovanje započela je u Glazbenoj školi Josip Hatze u razredu prof. Sanje Erceg-Vrekalo. Magistrirala je (2013.) i diplomirala (2012.) na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu u razredu prof. Martine Gojčeta Silić. Uspješno je nastupala u zemlji i inozemstvu (Švicarska, Austrija). Surađivala je s nekoliko renomiranih orkestara (orkestar opere HNK-a Split, Splitski gudački kvartet, simfonijski orkestar Muzičke akademije, mandolinski orkestar Sanctus Domnio) i dirigenata (Mladen Tarbuk, Zoran Novačić, Ivo Lipanović, Hari Zlodre, Marco Boemi, Tonći Ćićerić, Robert Homen). Dobitnica je prve nagrade na Međunarodnom natjecanju Lav Mirski u Osijeku. U dvorani Lisinski debitirala je u ulozi prvoga dječaka u Mozartovoj Čarobnoj fruli 2009. godine, a 2011. ulogom Frasquite u operi Carmen, projektu nagrađenu rektorovom nagradom. Godine 2014. debitirala je pod krovom Splitske operne kuće ulogom Julije u operi The little sweep Benjamina Brittna (dirigent: Hari Zlodre; redatelj: Jelena Bosančić), a od 2015. u operi Carmen ulogom Frasquite (dirigent: Ivo Lipanović, Marco Boemi, Robert Homen; redatelj: Dora Ruždjak Podolski), u operi Ernani u ulozi Giovanne (dirigent: Ivo Lipanović / redatelj: Giancarlo del Monaco) i operi Mala Floramyeu ulozi Tonkice (dirigent: Hari Zlodre / redatelj: Goran Golovko). Surađivala je s poznatim domaćim i inozemnim umjetnicima (Martina Gojčeta Silić, Dunja Vejzović, Gerhard Zeller, Martina Zadro, Ventseslav Anastasov, Marvin Keenze i dr.). Od 2010. do 2012. radila je kao vanjski suradnik HRT-ova zbora u Zagrebu. Aktivna je članica udruge Milka Trnina u Zagrebu. Trenutno je zaposlena u Hrvatskom narodnom kazalištu u Splitu.

Zoran Velić glazbenu je naobrazbu započeo u Glazbenoj školi Josip Hatze u Splitu, u klasi prof. Kosovke Čudine. Diplomirao je 2008. na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi prof.Đ. Stanettija i gostujućeg profesora K. H. Kammerlinga, kod kojeg je 2009. završio i postdiplomski studij na Mozarteumu u Salzburgu. Dobitnik je brojnih državnih i inozemnih nagrada. U prosincu 2012. godine nastupio je na humanitarnom koncertu Koncert s predsjednikom za udrugu Most u splitskom HNK-u. U travnju 2014. godine izveo je Mozartov koncert u A-duru kv 414, u splitskom HNK-u, pod dirigentskom palicom Pavla Dešpalja. U prosincu 2018. godine nastupio je sa Chopinovim djelom Andante spianato i Velika briljantna poloneza u Es-duru na Novogodišnjem koncertu u splitskom HNK-u, a orkestrom je dirigirao Hari Zlodre. Nastupao je sa Splitskim komornim orkestrom pod ravnanjem Ivana Repušića, zatim sa Zagrebačkom filharmonijom pod ravnanjem Vjekoslava Šuteja te Simfonijskim orkestrom HRT-a pod ravnanjem Tomislava Fačinija. Kao solist nastupio je i uz Zagrebačke soliste.

Usavršavao se na seminarima eminentnih pedagoga – K. H. Kammerlinga, K. Bogina, V. Krpana, Đ. Tikvice, A. Valdme, K. Gekića, D. Cikojevića, I. Kordić, C. Stanczyka.

Član je udruge MAG (mladi akademski glazbenici), a zaposlen je na Muzičkoj akademiji u Splitu kao umjetnički suradnik pri pjevačkom odsjeku.